logo.png

test

Conflicten in Ondernemingen

Binnen ondernemingen worden twee type conflicten onderscheiden die wezenlijk van karakter verschillen:

  1. Arbeidsconflicten: een kwestie tussen medewerkers en/of leidinggevenden
  2. Zakelijke conflicten: kwesties tussen afdelingen, tussen ondernemingen, tussen een onderneming en een consument of tussen een onderneming en de overheid.

 

Bij arbeidsconflicten is het al vrij gebruikelijk om mediation te gebruiken, in plaats van de gang naar de rechter te maken. De conflictpartijen lossen dan gezamenlijk hun conflict op.

 

Bij zakelijke geschillen wordt conflicthantering eerder gezien als een juridisch probleem dan als een managementvraagstuk. Het gevolg is dat de verantwoordelijkheid voor het oplossen van een geschil in de regel wordt overgedragen aan juristen. Daardoor wordt het geschil gereduceerd tot een juridisch probleem met een juridische oplossing als remedie.

 

Richtlijnen en Vaardigheden schieten te kort

Wanneer laat je een geschil zitten en wanneer wordt (juridische) bijstand ingeroepen?

Hoe kan een bedrijf ingrijpen in een conflict dat snel escaleert en wat zijn de indicaties daar voor?

Wanneer kies je voor onderhandelen, mediation of een combinatie?

 

In de praktijk komt het er vaak op neer dat een manager zelf moet beslissen hoe hij een conflict aanpakt. Mede doordat richtlijnen voor de behandeling van een geschil niet blijken te  bestaan wordt er overwegend gekozen voor een juridische aanpak: de manager legt het in handen van een juridisch deskundige. Maar deze juridisch deskundige is helaas geen deskundige op het gebied van het oplossen van conflicten.

De jurist zal immers veelal de rechter vragen om een oordeel uit te spreken.

 

De manager die verantwoordelijk is voor het oplossen van het conflict heeft meestal geen kennis op het gebied van conflicthantering.

 

Integraal Conflict Management

Steeds meer ondernemingen onderkennen het nut van integraal conflict management.

 

Conflictmanagement is het zakelijk en methodisch benaderen van geschillen, waarbij maatregelen worden ontwikkeld om conflicten structureel te voorkomen, vroegtijdig te herkennen, risico's en schade te beperken, mogelijk positief potentieel te benutten en escalatie te voorkomen.

Onderdeel hiervan is in een zo vroeg mogelijk stadium een bewuste keuze maken welke methode het beste is voor het oplossen van voorkomende geschillen.

 

Conflictmanagementsystemen

Een conflictmamanagementsysteem is een operationeel systeem en geen bureaucratisch protokol. Het is een doorleefd besef van het belang van constructieve conflicthantering door en voor iedereen in de organisatie. Het geeft methodieken waarop conflicten idealiter worden opgelost.

 

Concrete onderdelen van van conflictmanagementsystemen zijn bijvoorbeeld:

  • trainingen in het herkenning van conflictueuze belangen en conflictherkenning
  • reguliere trainingen over onderhandelen en conflicthantering
  • individu-gerichte interventies (coaching en/of training)
  • loopbaaninterventies
  • klachtenregelingen
  • vertrouwenscommissie
  • medewerkersonderzoek naar conflicthantering en werkklimaat
  • mediationclausule

 

Consultancy

Pontum Trainingen kan uw onderneming advies geven over het opzetten en inrichten van een goed werkend Integraal Conflict Management Systeem.

Neem vrijblijvend contact met ons op.

 

test

copyright copyright.png 2013 Pontum Mediation  | design: Stoer Ontwerp | realisatie & hosting: Xellux