logo.png

test

Programma's

 

Trainingen en Workshops

Pontum Trainingen geeft workshops binnen ondernemingen die conflictvaardig willen worden. 

Conflictvaardigheid wil zeggen dat medewerkers belangentegenstelling kunnen herkennen, in staat zijn om het bespreekbaar te maken en kunnen voorkomen dat er strijd ontstaat.

 

Conflictvaardigheid kan je leren. Het is geen vaag begrip.

Er zijn concrete modellen die je helpen.

De workshops van Pontum Trainingen bieden de kennis aan. Minstens zo belangrijk is dat de vaardigheden geoefend worden. De workshops van Pontum Trainingen zijn gericht op doen.

 

Elke training kan uit een serie van workshops bestaan en wordt op maat gemaakt voor uw onderneming.

Onderstaand worden een aantal workshops toegelicht.

 

Workshop Conflicten

In deze workshop leren uw medewerkers hoe conflicten ontstaan en hoe deze zich tot strijd ontwikkelen. Er wordt antwoord gegeven op een aantal vragen.

Wat is een conflict? En wat is een belangentegenstelling?

Wat zijn de gevolgen van een conflict?

Wat is de dynamiek van een conflict?

Welke type conflicten worden onderscheiden?

Hoe kan ik een conflict klassificeren op de escalatieladder van Glasl.

In deze workshop zullen we oefenen hoe we een conflict kunnen laten escaleren en weer de-escaleren.

 

Workshop Communicatie

Mensen zijn talig ingesteld. De taal beinvloedt ons denken en ons denken beinvloedt de taal.

 

We zijn op school en in het werk gewend om in woorden met elkaar te communiceren, maar veel van onze communicatie verloopt op een andere manier dan via woorden.

 

In deze workshop leren uw medewerkers hoe communicatie verloopt. Welke invloed heeft communicatie op een conflict? Hoe brengen wij inhoud, emotie, relatie en verwachtingen allemaal over met onze communicatie? Communicatie is complex. In deze workshop doen wij oefeningen met communicatie om te leren hoe wij onze intenties om kunnen zetten in begrijpelijk gedrag.

 

Workshop Vertrouwen

 

Vertrouwen, je hebt het of je hebt het niet....

 

Dit zeggen mensen makkelijk. Hiermee wordt de suggestie gewekt dat vertrouwen een vaag begrip is en dat je het niet kunt krijgen. Maar niks is minder waar.

 

Het gebrek aan vertrouwen is vaak de basis voor een onderhuids of escalerend conflict. De medewerker die niet om een gunst (bijvoorbeeld een ander soort werk binnen de zelfde afdeling) durft te vragen omdat hij denkt dat zijn chef hem dan wel eens het leven zuur zou kunnen maken.

 

Vertrouwen kan je krijgen door eerlijk en integer te handelen. Door geen verborgen agenda's te hanteren.

In deze workshop leren we medewerkers wat vertrouwen is en hoe we vertrouwen kunnen krijgen en geven.

We doen oefeiningen om te voelen wat het betekent om vertrouwd te worden.

 

Workshop Onderhandelen

Onderhandelen is de sociale vaardigheid die gericht is op het hanteerbaar maken van tegenstellingen tussen mensen in situaties van wederzijdse afhankelijkheid.

Indien de belangentegenstellingen erkend worden dan is er ruimte om te onderhandelen.

In deze workshop leren we uw medewerkers manieren om onderhandelen moeilijk te maken. Zodra zij deze kunnen herkennen zijn ze namelijk in staat om onze onderhandelingstechniek te veranderen.

De medewerkers leren verschillende onderhandelingsstijlen en het proces van onderhandelen.

Tijdens de oefening kunnen uw medewerkers naar hartelust onderhandelen om echt geld.

 

Workshop Integraal Conflict Management

In deze workshop nemen wij uw medewerkers aan de hand om alle opgedane vaardigheden in te zetten om uw onderneming als totaal conflictvaardiger te maken.

Wij leren hen hoe een Integraal Conflict Managementsysteem er uit kan zien en begeleiden hen om deze binnen uw onderneming vorm te geven.

 

Tijdens deze workshop zullen uw medewerkers belangentegenstellingen moeten kunnen formuleren, zij moeten weten hoe conflicten zich ontwikkelen, zij moeten het vertrouwen verkrijgen dat ze een adekwaat systeem gaan invoeren, zij moeten communiceren en onderhandelen.

Kortom, alle vaardigheden van de vorige workshops komen tesamen.

test

copyright copyright.png 2013 Pontum Mediation  | design: Stoer Ontwerp | realisatie & hosting: Xellux