logo.png

test

Trainingen en Workshops

 

Conflicten in ondernemingen

 

Conflicten zijn onvermijdelijk, strijd is een keuze.

 

In elke onderneming spelen conflicten en tegengestelde belangen. Een goed herkenbaar voorbeeld is het volgende. De werkgever wil zo'n laag mogelijke loonsom betalen, terwijl de werknemer zoveel mogelijk wil verdienen. Dit is een tegengesteld belang. Soms leidt dit tot ruzies tussen een individuele werknemer en zijn chef. Meestal blijft dit conflict onuitgesproken en gaat de werknemer gewoon slechter presteren. Indien een groep werknemers het loon te laag vindt kan er strijd ontstaan, zelfs stakingen.

 

Conflicten binnen een onderneming hebben een erg goede functie: ze zijn een bron voor vernieuwing en verandering.

Grote tegenstellingen in belangen kunnen tot zeer creatieve vernieuwingen leiden. Indien de conflictpartijen er echter voor kiezen om strijd te gaan voeren, dan is de kans op vernieuwing verloren. Er ontstaat een sfeer van wantrouwen. Kenmerkend is dat men met de kaarten tegen de borst gaat werken. En zo gaan er veel kansen voor de onderneming verloren.

 

Voor elke onderneming is het daarom nuttig - zo niet van levensbelang - dat men leert omgaan met conflicten. En dat men conflicten gaat zien als een zaak van het management, in plaats van dat men wacht op de strijd en deze doorgeeft aan juristen.

 

Elke manager is in staat om te leren hoe je een tegengesteld belang kunt herkennen en bespreekbaar kunt maken.

Pontum Trainingen geeft workshops om uw managers en medewerkers conflictvaardig te maken. En dat is wezenlijk anders dan strijdvaardig.

 

Conflictvaardigheid

Conflictvaardig wil zeggen dat een medewerkers een belangentegenstelling kunnen herkennen, in staat zijn om het bespreekbaar te maken en kunnen voorkomen dat er strijd ontstaat.

Bij strijd gaat men over standpunten vechten. En de standpunten verhullen vaak het werkelijke, onderliggende belang.

De medewerker die van zijn chef onvoldoende waardering krijgt zal waarschijnlijk strijd gaan voeren om zijn salaris. Het belang van de werknemer is dat hij gewoon af en toe te horen krijgt dat hij zijn werk goed doet, terwijl het gevecht uiteindelijk om centen gaat. Indien de werknemer de strijd wint krijgt hij meer geld, maar hij zal zich nog steeds ondergewaardeerd voelen. In de meeste gevallen verliest de werknemer echter de strijd en is hij dubbel ongemotiveerd.

 

Conflictvaardigheid kan je leren. Het is geen vaag begrip.

Er zijn concrete modellen die je helpen.

De workshops van Pontum Trainingen bieden de kennis aan. Minstens zo belangrijk is dat de vaardigheden geoefend worden. De workshops van Pontum Trainingen zijn gericht op doen.

 

Workshops

Workshops van Pontum Trainingen worden altijd op maat gemaakt.

Pontum Trainingen bespreekt met u welke issues er in uw onderneming spelen, en welke medewerkers aan de workshop deel zullen nemen.

Workshops zijn het meest effectief als er minimaal 8 en maximaal 12 deelnemers zijn.

 

De workshops zijn speciaal ontwikkeld voor de 'verschillende groepen' in ondernemingen. Te denken valt daar bij aan Management Team en Directie, Ondernemingsraden, midden management, medewerkers HRM en conflictueuze afdelingen.

In zorgvuldig overleg met u bepalen wij of de deelnemers uit verschillende groepen door elkaar in één workshop zullen aanschuiven of dat zij in eerste instantie apart getrained worden.

Vaak zijn de oefeningen in de workshops al een eerste grote stap in het vinden van creatieve oplossingen voor conflicten die in uw bedrijf spelen.

test

copyright copyright.png 2013 Pontum Mediation  | design: Stoer Ontwerp | realisatie & hosting: Xellux